Sejarah pendidikan khas di Malaysia, dipercayai berkembang secara tidak formal seiring dengan penyebaran agama Islam di Semenanjung Tanah Melayu dan Kepulauan Melayu sejak abad ke14. Ia bermula dengan pembinaan sekolah pondok. Sekolah yang pertama untuk kanak-kanak berkeperluan khas telah didikan di Melaka pada tahun 1926 oleh kumpulan Anglikan iaitu sekolah untuk kanak-kanak masalah penglihatan.
berikut adalah sejarah penubuhan sekolah masalah penglihatan, pendengaran dan pembelajaran.
Pendidikan Masalah Penglihatan
Tahun
|
Keterangan
|
1926
|
Penubuhan Sekolah Rendah (SRPK) St. Nicholas oleh gereja Anglican
di Melaka
|
1931
|
SRPK St. Nicholas Berpindah ke Pulau Pinang
|
1948
|
Penubuhan Sekolah berasrama SRPK Princess Elizabeth di Johor
Bahru oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat
|
1962
|
Perlaksanaan Rancangan Percantuman(integrasi) bagi pendidikan
kanak-kanak cacat penglihatan disekolah rendah dan menengah biasa yang
dipilih
|
1963
|
Rancangan percantuman bagi pendidikan kanak-kanak cacat
penglihatan di sekolah rendah dan menengah biasa yang dipilih, diperkenalkan
|
1977
|
Permulaan Latihan perguruan Khas dalam bidang cacat penglihatan
di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras
|
1978
|
Penubuhan Jawatankuasa Utama Pembentukan Kod Braille Bahasa
Melayu untuk mengembangkan Sistem Kod Braille Bahasa Melayu
|
1983
|
Pembukaan Sekolah Menengah Berasrama Cacat Penglihatan Setapak
|
1983
|
Pengambil alihan SRPK Princess Elizabeth oleh Kementerian
Pelajaran sebagai sekolah bertaraf penuh
|
1984
|
Penubuhan Jawatankuasa Kod Braille AI-Quran dan Bengkel
Penulisannya bagi tujuan mengembangkan Sistem Kod Braille AI-Quran
|
1984
|
Penubuhan Unit Perintis Penerbitan dan Percetakan
Braille/Kerabunan, Kementerian Pendidikan untuk menyediakan bahan-bahan dalam
braille khususnya buku teks dan penyenggaraan alatan braille
|
Pendidikan Masalah Pendengaran
Tahun
|
Keterangan
|
1954
|
Pembukaan kelas pendidikan di Jalan Northam, Pulau Pinang
|
1954
|
Pembukaan Sekolah Kanak-Kanak Pekak Perseketuan( Rendah Dan
Menengah ), Tanjong Bunga, Pilau
Pinang.
|
1963
|
Pembukaan kelas pendidikan khas Rancangan Percantuman Cacat
Pendengaran oleh Kementerian Pelajaran di sekolah rendah dan menengah biasa.
|
1978
|
Pengenalan Kaedah Komunikasi Seluruh oleh Kementerian Pendidikan
untuk menggubal sistem Bahasa Melayu Kod Tangan
|
1979
|
Kursus Dalam Perkhidmatan bagi guru-guru yang mengajar masalah
pendengaran dalam Bidang Komunikasi Seluruh 1984 Penubuhan Jawatankuasa
Kebangsaan Kurikulum Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional, Kementerian
Pendidikan
|
1985
|
Penubuhan Jawatankuasa Kerja Penyelarasan Komunikasi Seluruh,
Kementerian Pendidikan untuk perkembangan Sistem Kod Buku Pendidikan Islam
Penubuhan Jawatankuasa Kerja Kecil Kod Dasar Agama Islam Penubuhan Jawatankuasa Kerja Kecil Kod Dasar KBSR Tahap II Bahasa Malaysia Kod Tangan Penubuhan Jawatankuasa Kerja Kecil Penggubalan Kod Tangan Pendidikan Vokasional dan Teknikal |
1987
|
Pembukaan Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional, Shah Alam
|
Pendidikan Masalah Pembelajaran
Tahun
|
Keterangan
|
1988
|
Kelas Perintis untuk kanak-kanak bermasalah pembelajaran telah
dimulakan
|
1995
|
Program bermasalah pembelajaran peringkat menengah dimulakan
|
2004
|
Program rintis untuk kanak-kanak bermaslah pembelajaran spesifik
disleksia.
|
Program Percantuman
Tahun
|
Keterangan
|
1962
|
Program percantuman dan inklusif bagi murid-murid cacat
penglihatan
dimulakan |
1988
|
Permulaan kelas perintis untuk murid-murid peringkat bermasalah
pembelajaran
|
1993
|
Tiga (3) pelajar pendidikan inklusif ditempatkan belajar di
Tingkatan 6 Bawah di Sekolah Menengah Methodist (Lelaki), Kuala
Lumpur |
1994
|
Pembukaan kelas-kelas program inklusif seeara projek rintis di 14
buah sekolah di seluruh negara
|
1995
|
Program Bermasalah Pembelajaran peringkat menengah dimulakan
|
No comments:
Post a Comment