Monday, 12 November 2012

Sejarah Penubuhan Sekolah Pendidikan Khas di Malaysia

Latar Belakang Pendidikan Khas

Sejarah pendidikan khas di Malaysia, dipercayai berkembang secara tidak formal seiring dengan penyebaran  agama Islam di Semenanjung Tanah Melayu dan Kepulauan Melayu sejak abad ke14. Ia bermula dengan pembinaan sekolah pondok. Sekolah yang pertama untuk kanak-kanak berkeperluan khas telah didikan di Melaka pada tahun 1926 oleh kumpulan Anglikan iaitu sekolah untuk kanak-kanak masalah penglihatan.
berikut adalah sejarah penubuhan sekolah masalah penglihatan, pendengaran dan pembelajaran.

Pendidikan Masalah Penglihatan
Tahun
Keterangan
1926
Penubuhan Sekolah Rendah (SRPK) St. Nicholas oleh gereja Anglican di Melaka
1931
SRPK St. Nicholas Berpindah ke Pulau Pinang
1948
Penubuhan Sekolah berasrama SRPK Princess Elizabeth di Johor Bahru oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat
1962
Perlaksanaan Rancangan Percantuman(integrasi) bagi pendidikan kanak-kanak cacat penglihatan disekolah rendah dan menengah biasa yang dipilih
1963
Rancangan percantuman bagi pendidikan kanak-kanak cacat penglihatan di sekolah rendah dan menengah biasa yang dipilih, diperkenalkan
1977
Permulaan Latihan perguruan Khas dalam bidang cacat penglihatan di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras
1978
Penubuhan Jawatankuasa Utama Pembentukan Kod Braille Bahasa Melayu untuk mengembangkan Sistem Kod Braille Bahasa Melayu
1983
Pembukaan Sekolah Menengah Berasrama Cacat Penglihatan Setapak
1983
Pengambil alihan SRPK Princess Elizabeth oleh Kementerian Pelajaran sebagai sekolah bertaraf penuh
1984
Penubuhan Jawatankuasa Kod Braille AI-Quran dan Bengkel Penulisannya bagi tujuan mengembangkan Sistem Kod Braille AI-Quran
1984
Penubuhan Unit Perintis Penerbitan dan Percetakan Braille/Kerabunan, Kementerian Pendidikan untuk menyediakan bahan-bahan dalam braille khususnya buku teks dan penyenggaraan alatan braille


Pendidikan Masalah Pendengaran 
Tahun
Keterangan
1954
Pembukaan kelas pendidikan di Jalan Northam, Pulau Pinang
1954
Pembukaan Sekolah Kanak-Kanak Pekak Perseketuan( Rendah Dan Menengah ),  Tanjong Bunga, Pilau Pinang.
1963
Pembukaan kelas pendidikan khas Rancangan Percantuman Cacat Pendengaran oleh Kementerian Pelajaran di sekolah rendah dan menengah biasa.
1978
Pengenalan Kaedah Komunikasi Seluruh oleh Kementerian Pendidikan untuk menggubal sistem Bahasa Melayu Kod Tangan
1979
Kursus Dalam Perkhidmatan bagi guru-guru yang mengajar masalah pendengaran dalam Bidang Komunikasi Seluruh 1984 Penubuhan Jawatankuasa Kebangsaan Kurikulum Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional, Kementerian Pendidikan
1985
Penubuhan Jawatankuasa Kerja Penyelarasan Komunikasi Seluruh, Kementerian Pendidikan untuk perkembangan Sistem Kod Buku Pendidikan Islam
Penubuhan Jawatankuasa Kerja Kecil Kod Dasar Agama Islam
Penubuhan Jawatankuasa Kerja Kecil Kod Dasar KBSR Tahap II Bahasa Malaysia Kod Tangan
Penubuhan Jawatankuasa Kerja Kecil Penggubalan Kod Tangan Pendidikan Vokasional dan Teknikal
1987
Pembukaan Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional, Shah Alam


Pendidikan Masalah Pembelajaran
Tahun
Keterangan
1988
Kelas Perintis untuk kanak-kanak bermasalah pembelajaran telah dimulakan
1995
Program bermasalah pembelajaran peringkat menengah dimulakan
2004
Program rintis untuk kanak-kanak bermaslah pembelajaran spesifik disleksia.


Program Percantuman
Tahun
Keterangan
1962
Program percantuman dan inklusif bagi murid-murid cacat penglihatan
dimulakan
1988
Permulaan kelas perintis untuk murid-murid peringkat bermasalah pembelajaran
1993
Tiga (3) pelajar pendidikan inklusif ditempatkan belajar di Tingkatan 6 Bawah di Sekolah Menengah Methodist (Lelaki), Kuala
Lumpur
1994
Pembukaan kelas-kelas program inklusif seeara projek rintis di 14 buah sekolah di seluruh negara
1995
Program Bermasalah Pembelajaran peringkat menengah dimulakan




No comments:

Post a Comment